tirsdag den 2. april 2013

Pil

I min biotop findes der forskellige arter af pil. Pilen er et pionertræ på åbne arealer, hvilket kan iagtages i min biotop. Jeg var ikke klar over at der findes så mange forskellige pilarter og der findes også forskellige i min biotop. Når bladene kommer, vil jeg prøve at finde ud af, hvilke arter det drejer sig om, jeg vil derfor for det første kun beskrive selje-pilen.  Sejle-pilen er en stor busk, som også kan blive til et lille træ. Den kan blive op til10 meter høj og sjældent ældre end 50 år. Barken er grå  og de yngre grene er mere grønne. Pilen vokser også i meget fugtigt jord og kan derfor også stå i vand.

Selje-pilens blade har en elliptisk form. Oversiden er mørkegrøn og glat mens undersiden er grålig og tæt dunhåret.
Blomsterne er opdelt i han og hun blomster og sidder på hvert sit træ ( tvebo) og de blomstrer før bladene springer ud og bliver bestøvet af insekter. Tidligt på foråret ligner hanblomsterne rakler små dunede fugleunger. Så kalder vi dem gæslinger. Hanblomsterne blomstrer i april, de er tykke og helt gule af blomster-støv. Hunblomsterne derimod er ikke så lette at se, de er grønne . både han-og hunblomster sidder i rakler.Selje-pilen er værtsplante for mange sommerfuglelarver, som nyder godt af pilens blade. Selje-pilens frugt er en kapsel, hvori frøene befinder sig. Frøene er omgivet af vidt uld, som hjælper dem til at svæve langt omkring med vinden og det er dét, der gør Selje-pilen til et godt pionertræ.
.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar